Nasze pojawienie się na przystanku tramwajowym nie było przypadkowe.
Kilka minut później na przystanek podjechał tramwaj 13N, który również promował festiwal modelarski. W tym przypadku został on, w przeciwieństwie do Ikarusa 280 zaplanowany w ruchu liniowym. Obsługiwał on linię 26 na trasie Sosnowiec Pogoń Akademiki - Sosnowiec Milowice Pętla. My wybraliśmy się na wycieczkę do pętli w Milowicach.
Załącznik:
20230319_113017aa.jpg
Wagony tej serii produkowane były w latach 1959-69 przez Chorzowską Fabrykę Konstrukcji Stalowych. Były pierwszymi polskimi tramwajami szybkobieżnymi. Na ich bazie skonstruowano wagony serii 102N i 105N, które w przeciwieństwie do prezentowanego wagonu 13N kursowały w przeszłości również po Szczecinie.
Załącznik:
20230319_114441aa.jpg
Załącznik:
20230319_114505aa.jpg
Dotarliśmy do pętli w Milowicach.
Załącznik:
20230319_114536aa.jpg
Sama pętla, to raczej relikt PRL z domieszką lat 90-tych, ale dociera na nią zmodernizowany tabor.
Załącznik:
20230319_114845aa.jpg
Załącznik:
20230319_114615aa.jpg
Załącznik:
20230319_114820aa.jpg
Dość oryginalny pomysł na rozwiązanie problemu przewracającego się słupa.
Załącznik:
20230319_114830aa.jpg
W tym przypadku na pętli zastaliśmy tramwaj PTM zbudowany na bazie wagonów Duewag PT8 (Helmutów). Tramwaje te były produkowane w latach 1957-1976. Jeżdżące obecnie po Sosnowcu wagony tej serii zostały zakupione na rynku wtórnym od niemieckiego przewoźnika we Frankfurcie nad Menem.
Załącznik:
20230319_114556aa.jpg
Modernizacja wyszła bardzo dobrze. Wagon nie przypomina helmutów, które również, choć w innych wersjach kursowały w latach 90-tych XX wieku po Szczecinie.
Wykorzystując postój na pętli wykonaliśmy z Waldim małą sesję fotograficzną wagonu 13N.
Załącznik:
20230319_114800aa.jpg