- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 29 mar 2024, 11:53

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Autor Wiadomość
Post: 13 mar 2015, 17:18 
Offline

Rejestracja: 19 kwie 2012, 19:23
Posty: 623
Maciek, wydaje mi się że trzecia szyna jako ''pomoc'' nie ma racji bytu. Żeby faktycznie pomagała, musiała by być przymocowana blisko głównej (wiem, powtarzam się) co wymagało by usunięcia z podkładów części mocowania szyny głównej. Druga sprawa, tak jak napisał Leszek, może kleszczyć koła...
Jako ozdoba może być, z pewnością doda uroku. Jedyna słuszna rada, to ograniczenie prędkości...

_________________
Dariusz


Na górę
Post: 13 mar 2015, 17:36 
Offline

Rejestracja: 15 kwie 2013, 20:38
Posty: 231
Chyba nie wiecie jaki cel ma ta trzecia szyna. Ona ma zabezpieczać przed wypadnięciem z toru na ostrym łuku, moście, czy w innym niebezpiecznym miejscu. Jeśli jest ryzyko wspięcia się koła na szynę zewnętrzną, to trzecia szyna ma to uniemożliwić, a nie trzymać koła. Zwróćcie uwagę czy widać opiłowania na takiej szynie, to nie kierownice w rozjazdach :!: Także koła nie mogą na nią napierać przy normalnej jeździe, a w naszych zabawkach pozostanie tylko ozdobą.


Na górę
Post: 13 mar 2015, 19:13 
No i ma jeszcze drugie zadanie aby tabor na łuku ne przekraczał po wykolejeniu skrajni i chroni przed najechaniem po sąsiednim torze na te wykolejone wagony .Wypadek w Miałach był właśnie z powodu wykolejenia wagonów na jednym torze i zatarasowanie drugiego toru. (z tym że to było na prostym odcinku)


Na górę
   
Post: 13 mar 2015, 20:28 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 09 kwie 2009, 19:07
Posty: 82
Odbojnica, tudzież szyna odbojowa jest stosowana na mostach, wiaduktach, w tunelach, pod wiaduktami (od strony przeciwnej niż filar) itp. Odbojnica nie ma kontaktu z kołem w normalnych warunkach, a ma za zadanie "złapać" koło w razie wykolejenia i poprowadzić wzdłuż toru. Czyli jak się nam pociąg "wysypie" na wiadukcie, to koło wpada między szynę a odbojnicę i pociąg jedzie dalej wzdłuż wiaduktu, a nie w poprzek. Odstęp pomiędzy odbojnicami a szynami tocznymi nie powinien być większy niż 200mm i układa się je poza skrajnia taboru. Końcówkę odbojnicy widać na screenie AVS-a - to ta zbiegająca się para szyn na dole.

Natomiast pytanie było o szynę prowadzącą koło na łuku, inaczej prowadnicę. Ta z kolei ma za zadanie pomagać w jeździe po łuku i zmniejszać zużycie szyny zewnętrznej toru (tocznej), a to wymaga współpracy (stykania się) z zestawem kołowym.
Prowadnicę układa się przy wewnętrznym toku, wewnątrz toru. Żłobek między szyną toczną a prowadnicą wynosi 60mm i jego zachowanie jest równie ważne jak utrzymanie szerokości toru. Z racji swojej funkcji prowadnica wchodzi w skrajnię taboru, styka się z wewnętrzną powierzchnią obręczy zestawu kołowego.
Prowadnica działa w ten sposób, że przytrzymuje za obrzeże koło jadące po szynie wewnętrznej - koło opiera się o prowadnicę, co zmniejsza nacisk drugiego koła tej samej osi na szynę zewnętrzną, zmniejszając jednocześnie zużycie główki szyny. Prowadnicę smaruje się dla zmniejszenia zużycia, czego nie można raczej zrobić z szyną toczną.
Na podobnej zasadzie działają kierownice w rozjazdach, tylko że tam koło łapie się żeby drugie koło osi trafiło we właściwy żłobek krzyżownika :-)


Tak więc odbojnica i prowadnica to dwie różne rzeczy, pełniące różną funkcję. Jedyną wspólną cechą jest to, że układa się je w torze, a na pokazanym screenie prowadnica jest po złej stronie :-)


Na górę
Post: 14 mar 2015, 9:49 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Jeśli chodzi o odbojnice na mostach czy wiaduktach to sprawa jest prosta i przesądzona. Odbojnice będą.
Czekam teraz na radę od moich przedmówców czy montować 3-cią szynę czy nie. Poprawi to przejazd długich lokomotyw czy nie? A może po prostu zadysponować zmniejszenie prędkości na danym odcinku. Jak to jest w realu?

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 14 mar 2015, 11:25 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:04
Posty: 898
Może zamontuj próbnie na jakimś odcinku testowym i zobacz jak się będzie sprawdzać. Ja doświadczenia z 3 szyną nie mam w ogóle, mam natomiast spore wątpliwości czy to się sprawdzi... aczkolwiek mogę się mylić ;)


Na górę
Post: 14 mar 2015, 11:31 
Offline

Rejestracja: 19 kwie 2012, 19:23
Posty: 623
Ja już swoje zaproponowałem, czyli trzecia dla ''oka'', przymocowana do podkładu zaraz przy śrubach mocujących (zapewni to bezpieczną odległość dla kół) plus ograniczenie prędkości.

_________________
Dariusz


Na górę
Post: 14 mar 2015, 11:57 
Offline

Rejestracja: 15 kwie 2013, 20:38
Posty: 231
Nie znam toru gdzie ta 3 szyna ma pomagać w jeździe po łuku, ale tak jak w realu, tak i w modelu tyle że z większym powodzeniem ona tylko spowolni ruch a nawet spowoduje zakleszczenie się zestawów kołowych.


Na górę
Post: 14 mar 2015, 17:24 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Poganiany przez Prezesa i niecierpliwych zabrałem się dzisiaj do wymiany napędów Conrada na Serwa, wymiany EW1 na EW2 i wymiany DKWI na DKWII. Na fotkach widać wymieniony i sprawdzony napęd IBW za pomocą serwa oraz węzeł wjazdowy na stację techniczną na poziomie I od strony zachodniej. Trochę pracy będzie. Nie wszystkie elementy zostały podniesione. Wieczorkiem podniosę element wjazdu na stacje główną od strony wschodniej. Pod nim będzie wjazd na stację techniczną gdzie również są rozjazdy EW1. Oto fotki.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 14 mar 2015, 18:33 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 05 wrz 2014, 12:50
Posty: 159
Coś nie tak wyświetlają się załączniki. Nie wiem czy jest tak u każdego, ale ja mam tylko miniaturki i nie mogę ich sobie powiększyć w żaden sposób.

Naprawdę fajny ten torcik, ani razu jeszcze się nie wypowiadałem w tym temacie, ciekawe ułożenie torów i widzę, że wziąłeś do siebie to co wszyscy mówią o EW1, zresztą było to widać na warsztatach z jaką prędkością musiały jeździć składy po tych zwrotkach.

_________________
Radosław Jawny


Na górę
Post: 14 mar 2015, 18:51 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
widzę, że wziąłeś do siebie to co wszyscy mówią o EW1, ...
EW1 były do wymiany już po moich jazdach testowych na makiecie. To już od zeszłego roku zabieram się do ich wyrzucenia razem z DKWI.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 18 mar 2015, 21:44 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Trzy wieczory zajęło mi podłączenie i montaż 4 rozjazdów i jednego Baeslera. Z4 jeszcze nie ma podłączonego serwa ale musiałem skleić rozjazd i jutro będzie gotowy w 5 minut. Rozjazdy Z20 i Z21 to podziemny wjazd od strony zachodniej na stację techniczną. Wymiana i podłączenie rozjazdów.
Szczególnie Baesler dał mi się we znaki z Tilligowymi napędami. Jednak Niemce mnie nie zawiedli i jak zwykle zrobili coś na co ich tylko stać. Zanim to odkryłem to straciłem całe popołudnie co niemiecki konstruktor miał na myśli projektując takie napędy.
jak tak dalej pójdzie to chyba makieta przed Świętami nie ruszy. Chociaż teraz powinno być łatwiej.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl