- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 28 mar 2024, 22:48

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 Następna
Autor Wiadomość
Post: 15 lis 2021, 23:45 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami 11 listopada wybraliśmy się do Świnoujścia. Tym razem w składzie: Waldi, Peter, Drucik, ja oraz gość specjalny... Broda. Celem była bateria nadbrzeżna "Goeben". Zanim dotarliśmy do celu naszej wycieczki przygotowałem małą niespodziankę. Zaczęliśmy od baterii przeciwlotniczej „Pritter” („Przytór”). Natknąłem się na nią podczas przygotowywania planu naszej wycieczki.

Tak jak już wspomniałem, była to bateria przeciwlotnicza. Z powodu faktu, że nie wiąże się ona z koleją, a przy najmniej nic takiego na jej temat nie znalazłem, można ten fragment naszej wyprawy potraktować jako temat poboczny lub ciekawostkę zachęcającą do eksploracji obiektów nie tylko kolejowych.

Lokalizacja.
Bateria znajduje się w Świnoujściu Przytór. Na południe od DK93 prowadzącej do przeprawy promowej Karsibór. Dostać można się do niej wjeżdżając w ulicę Polną.
Załącznik:
mapa1zz.jpg
Bateria składała się m.in. z:
1. Dwukondygnacyjnego schronu zapasowego stanowiska kierowania ogniem z dalmierzem pod lekką kopułą na stropie. Obiekt pierwotnie był maskowany jako dom mieszkalny.
2. Bloku koszarowo-bojowego w kształcie litery H.
3. Małego dwukondygnacyjnego schronu lekkiej artylerii osłonowej, który był maskowany jako szopa.
4. Schronu maszynowni.

Historia
Bateria wybudowano w latach 1937-38 i uzbrojono w cztery armaty kalibru 105 mm S.K.C/32. Obiekt zbudowano w układzie Flakbatterie, gdzie stanowiska dział oraz schron dowodzenia i kierowania ogniem z dalmierzem umieszczono na bloku koszarowo-bojowym w kształcie litery H. Jak podaje P. Laskowski w "Fortyfikacjach Świnoujścia" 2008r. brała ona czynny udział w odpieraniu ataków lotnictwa alianckiego na miasto i port oraz w ostrzeliwaniu wojsk sowieckich na lądzie w ostatnich tygodniach wojny. 4 maja 1945 roku obsługa baterii zniszczyła działa i ewakuowała się do Świnoujścia.

Plan Flakbatterie - bloku koszarowo-bojowego podobnej baterii przeciwlotniczej.
Załącznik:
plan baterii.jpg
Kilka zdjęć
Schron zapasowy stanowiska kierowania ogniem.
Załącznik:
IMG_1887 Bateria plot PrzytorZZ.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 15 lis 2021, 23:52 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Jak zwykle, gdzie diabeł nie może tam... Petera pośle :D .
Załącznik:
IMG_1893ZZ.jpg
Jedno ze stanowisk bojowych.
Załącznik:
IMG_1897ZZ.jpg
Załącznik:
IMG_1905ZZ.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 0:09 przez gersot, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 15 lis 2021, 23:59 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
W środku zachowało się kilka oryginalnych napisów.
Jeden z nich: "Stanowisko ogniowe I".
Załącznik:
IMG_1917ZZ.jpg
Jedno z zachowanych pomieszczeń.
Załącznik:
IMG_1921ZZ.jpg
Dwukondygnacyjny schron lekkiej artylerii osłonowej.
Załącznik:
IMG_1932ZZ.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 0:08 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Bunkier maszynowni.
Załącznik:
IMG_1935ZZ.jpg
Załącznik:
IMG_1937ZZ.jpg
Piąty obiekt. Niestety nie znamy jego przeznaczenia. Czyżby drugie stanowisko lekkiej artylerii osłonowej?
Na pierwszym planie widać schody. Widać też ile żwiru zostało wydobyte w tym miejscu. Wejście znajdowało się na górze.
Załącznik:
IMG_1946ZZ.jpg
Na tym zakończyliśmy eksplorację tego obiektu.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 0:51 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Czas na baterię "Goeben". Będzie kolejowo - obiecuję ;) .

Trochę historii
Planowanie budowy nowej ciężkiej baterii nadbrzeżnej do obrony portu rozpoczęto w 1936 roku. Plan zakładał uzbrojenie jej w trzy armaty kalibru 305 mm S.K.C/39. Ze względu na trwające prace nad tymi działami zastosowano działa kalibru 283 mm S.K.L/45. Z tego powodu budując w 1937 roku schrony koszarowo-bojowe przygotowano stanowiska ogniowe do montażu obu typów uzbrojenia. Schrony te, jak i część obiektów pomocniczych była gotowa w 1938 roku. Strzelania próbne wykonano na początku 1939 roku i wówczas bateria osiągnęła tymczasową gotowość bojową. W 1940 roku baterię przeniesiono do Norwegii, na wyspę Tarva gdzie pod nazwą „Husöen” funkcjonowała do końca wojny.

Plan sytuacyjny
Załącznik:
mapa 2zz.jpg
1. Stacja kolejowa Świnoujście Przytór.
2. Przejazd przez DK3.
3. Rampa przeładunkowa.
4. Schron koszarowo-bojowy ze stanowiskiem armat na stropie (część koszarowa pod stanowiskiem armaty 283 mm, a część techniczna z komorami amunicyjnymi wokół studni planowanego działa 305mm). Obiekt nie dostępny dla zwiedzających - teren wojskowy.
5. Wartownia.
6. Schron amunicyjny.
10. Wiata maskująca.
11. Lokomotywownia.
12. Maszynownia.
13. Stara brama wjazdowa.
14. Magazyn Marynarki Wojennej.
15. Brama kolejowa.
16. 17. Kolejne dwa schrony koszarowo-bojowe ze stanowiskami armat.

Tyle na początek. C.d.n.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 7:57 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 26 lip 2015, 21:54
Posty: 272
Lokalizacja: Szczecin
W latach 1973-1975 moja jednostka modernizowała , a raczej budowała baterię rakietową miałem zaszczyt być ta i robić porządki .

_________________
Tydzial-Tadeusz
ZKMK SZczecin


Na górę
Post: 16 lis 2021, 22:29 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Załącznik:
mapa 3zz.jpg
7. Trafostacja.
8. Schron typu ołówek (Ein Mann Bunker Splitterschutzbauten).
9. Wartownia?
Załącznik:
mapa 4zz.jpg
18. Wieża kierowania ogniem.

Kilka zdjęć historycznych
Zdjęcia armaty 283 mm S.K.L/45 z baterii „Goeben” zamontowanych w Norwegii.
Załącznik:
stare 2.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 22:40 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Załącznik:
stare3.jpg
Załącznik:
stare4.jpg
Ze względu na fakt, iż odpuściliśmy sobie oglądanie stacji Świnoujście Przytór (1.) poniżej prezentuję zdjęcie wykonane przeze mnie kilka lat temu.

Świnoujście Przytór (1).
Załącznik:
P1020727zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 22:55 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy w pobliżu DK3. Niestety w 2018 roku bocznica normalnotorowa została rozebrana.
Tak prezentują się jej pozostałości na dzień dzisiejszy.

Widok w kierunku DK3 (2.) i stacji Świnoujście Przytór (1.).
Załącznik:
IMG_1955zz.jpg
Widok w kierunku rampy przeładunkowej.
Załącznik:
IMG_1954zz.jpg

Wycinka prowadzona na potrzeby budowy nowej S3 prowadzącej do powstającego tunelu pod Świną.
Ciekawe, czy projekt przewiduje budowę wiaduktu na potrzeby wojska, umożliwiając w przyszłości ewentualną odbudowę tej bocznicy?
Załącznik:
IMG_1956zz.jpg
Widok ze starotorza. W lewo Świnoujście Przytór, w prawo rampa przeładunkowa.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 23:20 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Dotarliśmy do rampy przeładunkowej (3.). Kozioł oporowy na wąskim torze.
Załącznik:
IMG_1966zz.jpg
Widok w kierunku końca toru. Kierunek Świnoujście Przytór.
Załącznik:
IMG_1970zz.jpg
Rampa załadunkowa. Widok od strony starotorza bocznicy normalnotorowej w kierunku końca bocznicy.
Załącznik:
IMG_1972zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 16 lis 2021, 23:29 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Widok w kierunku Świnoujścia Przytór.
Załącznik:
IMG_1973zz.jpg
Widok w kierunku końca bocznicy.
Załącznik:
IMG_1976zz.jpg
Widok z rampy w kierunku magazynu Marynarki Wojennej. Wąski tor. Po prawej starotorze bocznicy normalnotorowej.
Załącznik:
IMG_1971zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 17 lis 2021, 19:52 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Krawędź rampy przeładunkowej wykonana jest z szyn. Peter oczywiście przeprowadził szeroko zakrojoną eksplorację tego elementu i trochę cech znalazł. :D

R.S.W. - Rheinische Stahlwerke AG z 1897 roku.
Załącznik:
IMG_1975zz.jpg
GHH - Gutehoffnungshütte z 1891 roku ciekawym oznaczeniem na końcu Xc. Ciekawe co to oznacza?
Załącznik:
IMG_1978zz.jpg
Union - Union, AG für Bergbau, Eisen- und Stahl-Industrie z 1904 roku.
Załącznik:
IMG_1981zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl