- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 29 mar 2024, 17:01

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: 20 wrz 2021, 22:58 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Witam ponownie.

Pierwsza nasza wyprawa wymaga uzupełnienia i stąd pojawi się tutaj ten dodatek.
Wyprawa miała się skoncentrować i zakończyć na obejrzeniu pozostałości linii do Cedyni.
Ze względu na fakt, iż mieliśmy dużo czasu to rozszerzyliśmy ten wyjazd o linię 411, gdzie obejrzeliśmy m.in. most w Siekierkach.
W fotorelacji z pierwszego wyjazdu pt. "2018.05.12 ZKMK on tour - linia do Cedyni" pojawił się także wątek przeprawy rezerwowej - bardzo interesującego tematu.

Ten temat zgłębiałem w 2014 roku - dużo wcześniej niż powstał pomysł na wyjazdy zorganizowane.

Siekierki (do 1945r. Zäckerick-Alt Rüdnitz)
Przed 1945r. jedna ze stacji na linii Wriezen – Jädickendorf (Godków). Od 1945r. stacja końcowa na linii 411. Stacja posiada budynek dworca z jednym jednokrawędziowym peronem (kiedyś były dwa) oraz plac składowy. Do dnia dzisiejszego nie zachował się przylegający do budynku dworca magazyn. Znajdujące się za stacją dwa mosty kolejowe o długości 330 metrów (każdy) nigdy po wojnie nie były wykorzystywane dla ruchu pasażerskiego i towarowego (strategiczna zapasowa przeprawa dla wojska). O dużym znaczeniu tej przeprawy dla wojska stanowi powyższe zdjęcie przedstawiające most pontonowy rozkładany około 1-2km od głównej przeprawy (rezerwowy dla strategicznej zapasowej przeprawy ;) ). Mosty są wpisane do rejestru zabytków.

Sama linia 411 została bardzo mocno skrócona. Obecnie obsługuje jedynie ruch towarowy na odcinku Stargard - Pyrzyce. Odcinek z Siekierek do Godkowa zamknięto dla ruchu pasażerskiego 1.07.1991r., a dla ruchu towarowego w 2000r. Odcinek Pyrzyce - Godków zamknięto 30.05.1992r.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 20 wrz 2021, 23:01 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Załącznik:
siekierki schemat zz.jpg
Legenda:
Linia żółta - linia 411 (Godków - Siekierki - granica - Wriezen)
Linia czerwona - wyłączony dla ruchu pieszego odcinek graniczny z dwoma mostami kolejowymi
Linia niebieska - przebieg linii rezerwowej
Linia szara - droga dla wojska prowadząca do końca nasypu kolejowego


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 21 wrz 2021, 19:48 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
W pierwszym poście zapomniałem dodać zdjęcie - trzeba to nadrobić ;)

"...O dużym znaczeniu tej przeprawy dla wojska stanowi powyższe zdjęcie przedstawiające most pontonowy rozkładany około 1-2km od głównej przeprawy (rezerwowy dla strategicznej zapasowej przeprawy ;) ). ..."


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:00 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
1. Budynek dworca.

Budynek dworca. Widok od frontu. W lewo Godków, w prawo most w Siekierkach.
Załącznik:
IMG_0745zz.jpg
Budynek dworca. Widok od strony peronów. W lewo most w Siekierkach, w prawo Godków.
Załącznik:
IMG_0742zz.jpg
Widok z peronu w kierunku mostu w Siekierkach.
Załącznik:
IMG_0738zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Ostatnio zmieniony 21 wrz 2021, 20:20 przez gersot, łącznie zmieniany 2 razy.

Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:05 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Tablica z nazwą stacji umieszczona na budynku dworca od strony peronów.
Załącznik:
IMG_0743zz.jpg
Plac składowy.
Załącznik:
IMG_0740zz.jpg
2. Przejazd kolejowy. Dwa tory na bliższym planie prowadzą do mostu (za przejazdem łączą się tworząc linię jednotorową), dwa dalsze prowadzą do dawnej przeprawy pontonowej. W lewo Siekierki, w prawo most na Odrze.
Załącznik:
IMG_0747zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Ostatnio zmieniony 21 wrz 2021, 20:21 przez gersot, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:09 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Widok z przejazdu kolejowego w kierunku stacji.
Załącznik:
IMG_0748zz.jpg
Droga i tory - widok w kierunku mostów.
Załącznik:
IMG_0751zz.jpg
3. Most na Rozlewiskach Kostrzyńskich. W lewo granica, w prawo Siekierki.
Załącznik:
IMG_0999zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Ostatnio zmieniony 21 wrz 2021, 20:22 przez gersot, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:11 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Po prawej stronie widać resztki przeprawy drogowej (o tym, że taka tu też wcześniej była nie wiedziałem).
Załącznik:
IMG_0752zz.jpg
Niestety wejście na most jest zablokowane.
Załącznik:
IMG_0753zz.jpg
Załącznik:
IMG_0754zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Ostatnio zmieniony 21 wrz 2021, 20:23 przez gersot, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:13 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:19 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Most kolejowy - widok od dołu, w kierunku granicy. Po prawej znajdują się pozostałości mostu drogowego.
Załącznik:
IMG_0770zz.jpg
Pozostałości przeprawy drogowej.
Załącznik:
IMG_0766zz.jpg
Przeprawa drogowa została zniszczona w 1945 roku przez wycofujące się wojska niemieckie.
Załącznik:
IMG_0771zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:30 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Rozlewiska Kostrzyńskie. Pogoda podpowiadała - czas do domu ;) .
Załącznik:
IMG_0780zz.jpg
4. Nasyp kolejowy prowadzący do przeprawy pontonowej.
Załącznik:
IMG_0993zz.jpg
Widok w kierunku Siekierek.
Załącznik:
IMG_0994zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:37 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Od strony rozlewiska nasyp wzmocniony betonowymi podkładami kolejowymi. W 2014 roku zastanawiałem się, czy jest to efekt zamierzony - wzmocnienie skarpy, czy też są to podkłady przygotowane do ewentualnego użycia, w przypadku konieczności ułożenia nowego toru?

Dziś już bogatszy o pewną wiedzę, że podkłady te zostały użyte do wzmocnienia skarpy. Podczas budowy toru do przeprawy pontonowej nastąpiło osunięcie skarpy. Nasyp trzeba było odbudować i dodatkowo wzmocnić.
Załącznik:
IMG_0995zz.jpg
5. Zakończenie nasypu kolejowego. Na pierwszym planie droga wspomagająca (na mapie była zaznaczona kolorem szarym).
Załącznik:
IMG_1007zz.jpg
Załącznik:
IMG_1015zz.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
Post: 21 wrz 2021, 20:44 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Małe uzupełnienie na koniec.

Zarówno most drogowy, jak i kolejowy zostały wysadzone przez wycofujący się Wehrmacht na przełomie lutego i marca 1945 roku. Ponadto zniszczono przy użyciu tzw. Schienenwolfa nawierzchnię na odcinku Werneuchen - Wriezen.

Od samego powstania linia ta była linią drugorzędną, mająca połączyć Berlin (z tzw. Nową Marchią) i węzłem w Stargardzie Szczecińskim. Jednocześnie miała duże znaczenie dla wojska. Już wojsko pruskie zastrzegło sobie możliwość przejazdu eszelonu wojskowego co 2 godziny. Po 1945r. przeprawa przez Odrę została całkowicie przejęta przez wojska Układu Warszawskiego i stanowiła rezerwę strategiczną na wypadek wojny z zachodem. Na moście poza przejazdami okazjonalnymi nigdy nie wznowiono przewozów pasażerskich i towarowych. Pociągi po stronie polskiej kończyły bieg na stacji w Siekierkach.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl