Witam wszystkich miłośników dużej kolei.
Postanowiłem ożywić trochę to forum i zaprezentować nasze wyjazdy w ramach zainicjowanego w 2018 roku cyklu "ZKMK on tour". W ramach tego cyklu organizowaliśmy wyjazdy na wybrane linie kolejowe, dokumentując aktualny stan infrastruktury kolejowej. Był on prezentowany na forum
modelarstwo.info do połowy 2020 roku. Niestety zabrakło mi wówczas weny twórczej i porzuciłem to "dziecko", pomimo że nadal organizowaliśmy i nadal organizujemy kolejne wyjazdy. Mam nadzieję, że tak się nie stanie w tym przypadku.
Zaczynamy. Pierwszym naszym wyjazdem był wyjazd do Cedyni.
Pomysł wyjazdu do Cedyni i przejazdu po śladzie dawnej linii do Bad Freienwalde (a konkretnie do Schiffmühle) kiełkował w mojej głowie już od jakiegoś czasu. W końcu postanowiłem go zrealizować. Temat wrzuciłem chłopakom z klubu i się udało. Na nasz "prototypowy" wyjazd wybraliśmy się w składzie: niżej podpisany, Drucik, Peter47 oraz Waldi5 . W planie oprócz Cedyni były również Siekierki, Godków oraz Trzcińsko Zdrój. Co z tego udało się zobaczyć pokażę niżej, ale najpierw trochę historii.
Linia 110h (411z) Bad Freienwalde – Zehden (Cedynia)
17 kilometrową linię do Cedyni udało się otworzyć 3 października 1930 roku. Ciekawym obiektem inżynieryjnym był wybudowany na tej linii most drogowo – kolejowy na Odrze między Osinowem Dolnym, a Hohenwutzen. Pierwszy most został zbudowany w 1904r., a więc w pierwszych latach eksploatacji musiał być wyłącznie mostem drogowym. Wraz z budową linii kolejowej jego pierwotne przeznaczenie zostało nieco zmodyfikowane. Most został wysadzony w 1945 roku przez wycofujące się wojska niemieckie. Nowy most – tylko drogowy powstał w 1955 r. Niestety do dnia dzisiejszego m.in. ze względu na wojnę oraz wielką powódź, która nawiedziła okolicę 22 marca 1940 roku zachowało się niewiele informacji dotyczących infrastruktury i ruchu pociągów. Po wojnie ruchu kolejowego po stronie polskiej nie wznowiono i linia na odcinku granica państwa – Cedynia została rozebrana w 1945 roku (chyba Ci ze wschodu nam pomogli
). Ostatni pociąg pasażerski do Hohenwutzen od strony niemieckiej dotarł w czerwcu 1965 r. Ruch towarowy zakończył się rok później. Oficjalna likwidacja linii nastąpiła w dniu 1 marca 1967r.