- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 28 mar 2024, 14:09

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Post: 04 cze 2019, 15:31 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
W Kołobrzegu po raz pierwszy widziałem DR5000 w akcji. Wydaje się być produktem bardzo dobrym, niedrogim i mającym wszechstronne zastosowanie. Obsługuje aż 3 systemy. Tutaj omówimy sterowanie LocoNET, który był odpalony w Kołobrzegu.
W sobotę faktycznie było sporo problemów z systemem. W niedzielę był o wiele lepiej, można by powiedzieć SUPER, ale ...
Zdarzały się kłopoty z FRED-ami. Zbyt dużo podłączonych jednocześnie w sąsiadujących BOX-ach powodowało, że niektóre z nich nie logowały się. Powodem było rozdzielenie sygnału komunikacji (linia czerwona) na dwie strefy przy pomocy BOX-a. Rozmyślałem o tym w czasie drogi powrotnej, poczytałem, zapytałem eksperta w tej branży i znalazłem rozwiązanie. Martinezo potwierdził moją hipotezę, że linia komunikacji powinna przebiegać od centralki do pierwszego BOX-a i dalej podłączamy szeregowo wszystkie BOX-y. U nas mieliśmy rozdzielenie tego sygnału zaraz po wyjściu z centralki, co było błędem.

Oto opinia Martinezo:
Czołem
To magistrala komunikacyjna.
Powinna być linią (czyli B) a nie "gwiazdą" (czyli A).
Na krótkich odcinkach "gwiazda" może działać i nie będziecie widzieć problemów (jest ich na tyle mało, że są niewidoczne).
Przy długich odcinkach pojawiają się różnice czasowe i urządzenia zaczynają się zakłócać.
Pozdrawiam
Marcin


Wyjście z centrali TRACK OUTPUT powinno być niepodłączone gdy używamy boosterów. Faktycznie w niedzielę nie zdarzały się zwarcia centralki. Co więcej najazd lokomotywy na nie przełączoną zwrotnicę powodował zwarcie ale nie "wywalał" centralki
Schemat poniżej jest ważny tylko dla sterowania makietą podzieloną na 2 sekcje A i B zasilane z 2-ch BOOSTERÓW.
Schemat sterowania dla większej ilości sekcji jest w dalszej części tego wątku. Wkrótce!!!
Załącznik:
LocoNET_DR500 -nowa.jpg
Opis do schematu:
B = BOX; Z = zasilanie boostera wg specyfikacji dla boostera; F = FRED
Z - zasilanie centralki max 19VDC (zalecane)
Sygnał DCC komunikacja - linia czerwona
Sygnał DCC sterowanie - linia niebieska
Sygnał DCC programowanie - zielona
Połączenia 6 żyłowe zakończone są wtyczkami RJ12 - 6P6C
Jeśli jeszcze coś wymaga wyjaśnienia to proszę pytać, jak nie to wydrukować i zalaminować.
W dalszych postach będzie jeszcze o programowaniu FRED-ów, lokomotyw i o ułożeniu przewodów w 6-cio żyłowych kablach.
Wszelkie uwagi dotyczące zaobserwowanych usterek w pracy systemu proszę śmiało pisać. Będziemy analizować.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 cze 2019, 10:01 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Teraz opiszę nasze klubowe wzmacniacze. Oznaczenia wyjść/wejść są zgodne z poprzednim schematem.
Załącznik:
LocoNET_Booster.1.jpg
LED-y:
Zasilanie torów (Track Power) - LED żółta
Zwarcie (Short) - LED czerwona
Zasilanie boostera (Status) - LED zielona
Gniazda na dole:
Zasilanie boostera (Power)
Zasilanie torów w systemie LocoNET (Track Out)
Zasilanie torów w systemie XpresNET (ROCO)
Gniazda RJ12 - 6P6C:
Oznaczone jako DCC IN DIGITRAX (opis jako Digitrax jest wg mnie zupełnie bez sensu)
Wejście sygnału zasilania torów z centralki
Wyjście sygnału do następnego boostera
Te gniazda RJ12 są zamienne, czyli jak pierwsze będzie IN to drugie OUT i na odwrót.
---------------
Oznaczenia gniazd zgodne ze schematem w pierwszym poście>
Załącznik:
LocoNET_Booster.11.jpg


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 cze 2019, 10:48 
Offline
Prezes Klubu

Rejestracja: 03 maja 2009, 10:27
Posty: 1244
Jakie to proste.
Mamy jeszcze 2 boostery starszego typu. trzeba na nie też zerknąć ale chyba jest podobnie.


Na górę
Post: 05 cze 2019, 11:12 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
... Mamy jeszcze 2 boostery starszego typu. ...
Fotki poproszę.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 cze 2019, 17:23 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 10 sty 2018, 21:03
Posty: 281
Lokalizacja: szczecin
Czy nasza centralka potrafi działać dwu systemowo? Znaczy fredy i wifii?
Ponadto mój jeden Fred nie dał się wielkokrotnie zaprogramować i musiał bym sprawdzić czy to był błąd programowania czy jest zepsuty i muszę to reklamować.

_________________
QFerki squad -Helenka, Antek, Kasia i Paweł


Na górę
Post: 05 cze 2019, 18:24 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
Czy nasza centralka potrafi działać dwu systemowo? Znaczy fredy i wifii?...
Orka na ugorze. Co wspólnego system DCC z fredem i wifi???
Centralka nie może działać dwusystemowo, cokolwiek to znaczy. Systemy DCC sterowania kolejkami obsługiwane przez centralkę są trzy: LocoNet, XspresNet i s88. Może być używany tylko jeden w jednym czasie.
Teraz wyjaśnie na LocoNecie. Fred i wifi to nie system tylko sposób sterowania lokomotywą wykonywany przez FREDa poprzez kabel lub FREDa poprzez wifi.
Załącznik:
UT4D_jpg_2000x2000_q85.jpg
Oczywiście ten FRED musi być wyposażony w sprzęt do komunikacji wifi.
Są takie, ale drogie. Dodatkowym elementem jest moduł sterujący wifi, który będzie przekazywał polecenia z centralki do FREDa.
Załącznik:
UR92DCE_jpg_2000x2000_q85.jpg
LocoNET umożliwia sterowanie IR, też trzeba dokupić urządzenia do naszej DR5000 umożliwiające taką komunikację. Jak na rysunku wyżej . 165 USD
Jak jest w XpresNet (ROCO) to jeszcze dokładnie nie wiem jak to zrobić. Pewnie można ale tego jeszcze nie rozgryzałem. Może kiedyś. Skupmy się na LocoNET i nie kombinujmy.
Co do Twojego FREDa, to trzeba jeszcze raz sprawdzić, bo może jest na długim adresie. Trzeba go przeprogramować, niestety nasz MiniBOX tego nie obsługuje.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 cze 2019, 20:23 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 01 cze 2014, 17:27
Posty: 815
Czy skoro i tak dzielimy makietę na sekcje i każda ma osobny wzmacniacz, to czy istnieje możliwość wyłączenia prądu podczas zwarcia jedynie na danej sekcji makiety zamiast na całym układzie?
Czy działa to jak bezpieczniki w domu, że loterią jest czy wyłączy cały dom, czy dany pokój?


Na górę
Post: 05 cze 2019, 20:29 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 10 sty 2018, 21:03
Posty: 281
Lokalizacja: szczecin
Maciek, chodziło mi o sterowanie lokomotywami w jednym czasie fredami i telefonem .

_________________
QFerki squad -Helenka, Antek, Kasia i Paweł


Na górę
Post: 05 cze 2019, 20:53 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
Czy skoro i tak dzielimy makietę na sekcje i każda ma osobny wzmacniacz, to czy istnieje możliwość wyłączenia prądu podczas zwarcia jedynie na danej sekcji makiety zamiast na całym układzie?
Czy działa to jak bezpieczniki w domu, że loterią jest czy wyłączy cały dom, czy dany pokój?
O ile dobrze zauważyłem to gdy było zwarcie na naszej sekcji to w drugiej sekcji nie widziałem aby ktoś to zauważył. Nie jestem do końca pewien ale chyba zwarcie na jednej sekcji nie rzutowało na drugą sekcję. Jestem pewien, że odłączenie centralki od torów (wyjście TRACK OUTPUT) nie powodowało "wywalenia" na samej centralce, nie było konieczności RESETu. Zapalała się tylko czerwona LED (SHORT) na danym wzmacniaczu i znikała gdy zwarcie było usunięte. Trzeba się temu przyjrzeć na następnej imprezie. Jestem jednak na 99,99% pewny, że tak było.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 cze 2019, 21:04 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
Maciek, chodziło mi o sterowanie lokomotywami w jednym czasie fredami i telefonem .
Mówimy o LocoNET.
O ile wiem jest aplikacja Digtraxa na telefon: http://www.digitrax.com/products/digitr ... itoolbox2/
ale to raczej pomocnicza do rozmaitych obliczeń, czy instrukcji.
Resztę opisałem w poprzednim poście. W sumie jeszcze muszę wyjaśnić, że to nie jest wifi tylko Duplex Radio. Nie wiem czy to ma coś wspólnego z wifi ale nie sądzę. Urządzenia z duplex radio są na Europę oddzielnie oznaczone. Mniemam więc, że to jednak częstotliwości radiowe. Cena jest solidna bo 165USD + 140 USD. Ceny sugerowane (MSRP) producenta, pewnie w sklepach będzie taniej.
Ja jestem absolutnie za tym aby na każdej imprezie stosować LocoNET. Tak robią wszyscy w kraju. XpresNET w wykonaniu LENZa jeszcze ujdzie ale ROCO to druga liga.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 cze 2019, 21:13 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 01 cze 2014, 17:27
Posty: 815
Czyli coś musiałem przeoczyć, też będę się przyglądał na następnej wystawie :)


Na górę
Post: 05 cze 2019, 22:22 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Programowanie FREDa typ P.Karwatka przy pomocy centralki MiniBOX cz.I
Tak wygląda nasza klubowa centralka:
Załącznik:
92 - Centralka.JPG
1. Programowanie FREDa typu KARWATKA
Załącznik:
20190605_220104 (002).jpg
1. Włączamy zasilanie do centralki ale bez podłączonego FREDa
2. Podłączamy FREDa, musi być aktywna zielona LED
3. Na klawiaturze centralki wpisujesz żądany adres i zatwierdzasz [#]
4. Wciskasz jednocześnie [pokrętło] + [shift]
5. Zaświeci się czerwony LED
6. Ponownie [pokrętło] + [shift]
FRED ma żądany adres.
Uwagi.
Czasami trzeba zresetować centralkę, czyli wyłączyć z zasilania.
Może się zdarzyć, że po włączenia FREDa zaświeci się czerwona LED, wtedy próbujemy [pokrętło] + [shift]
Jak nie pomoże wpisujemy jakiś adres i wciskamy [pokrętło] + [shift], jeśli zapali się zielony LED to zaczynamy procedurę od pkt 3.
Jeśli FRED jest "martwy" to albo ma długi adres i wtedy trzeba zmienić na krótki, przy pomocy innego urządzenia (tylko nie MiniBOX)
albo jest uszkodzony.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl