- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 29 mar 2024, 11:30

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Post: 30 kwie 2019, 22:51 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
W tej rubryce oprócz numeru toru powinniśmy podać rzeczywistą długość toru, która jest potrzebna do ustalenia maksymalnej długości składów, jakie będą mogły się poruszać po makiecie i zatrzymywać na poszczególnych stacjach i przystankach.
Obrazek

Następnie dodajemy kolejny tor.
Obrazek

W ten sposób mamy zdefiniowaną pierwszą stację.
Obrazek

C.d.n.


Na górę
Post: 01 maja 2019, 10:58 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Bardzo dobrze Gerard, pisz jak najwięcej. Ja teraz mam remonty w domu i kolejkowe sprawy siłą rzeczy są odłożone. Po długim łykendzie wracam na makietę.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 02 maja 2019, 22:36 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Zapomniałem o jednej rzeczy. Możemy definiować kolor. Dzięki temu schemat będzie później bardziej czytelny.
Obrazek

"Jedziemy dalej" ;)
Analogicznie jak w przypadku Bartoszewa definiuję sobie kolejne stacje i posterunki.
Obrazek

Jedna ważna uwaga!
Posterunki odgałęźne należy definiować jako stacje.
Wówczas możemy dla nich wygenerować osobne rozkłady jazdy. Dzięki temu będziemy mogli na posterunku zatrzymać pociąg. W przeciwnym razie składy będą przez nie tylko przejeżdżać, a zatrzymania generować trzeba będzie wyłącznie na najbliższych stacjach.
Obrazek


Ostatnio zmieniony 02 maja 2019, 22:42 przez gersot, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 02 maja 2019, 22:42 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Po zdefiniowaniu kilku stacji i posterunku nadszedł czas na połączenie ich ze sobą.
W tym celu musimy wygenerować szlak.
Zaznaczamy ikonę rysowania i przeciągamy linię między stacjami. W tym przypadku między posterunkiem odgałęźnym Sławkowo, a stacją Drawno.
Obrazek

Następnie "klikamy" 2 razy lewym przyciskiem myszy na narysowanej linii. Otwiera nam się kolejne menu, w którym określimy parametry szlaku.
Obrazek

Obrazek


Na górę
Post: 02 maja 2019, 22:51 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
W kolejnych wierszach określamy długość szlaku.
Obrazek

Następnie prędkość.
Obrazek

Controlled line, klasa szlaku, line class backward pominąłem. Niestety nie udało mi się ustalić ich zastosowania.

Przeskakujemy do torów. Jeżeli jest więcej niż jeden to "+" dodajemy kolejne. Nasz szlak będzie miał na tym odcinku 2 tory.
Obrazek


Na górę
Post: 02 maja 2019, 23:00 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Zaznaczamy pierwszy tor i przechodzimy do "po přímé z" (bezpośrednio z).
W tym wierszu określamy, który tor posterunku będzie się łączyć z torem szlakowym nr 1. W tym przypadku z torem nr 1.
Obrazek

Następnie przechodzimy do kolejnego wiersza "po přímé do" (bezpośrednio do).
W tym wierszu określamy z kolei, z którym torem stacji Drawno połączy się tor szlakowy nr 1. W tym przypadku także z torem nr 1.
Obrazek

Tak samo postępujemy dla toru nr 2.
Obrazek


Na górę
Post: 02 maja 2019, 23:06 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Tor szlakowy nr 2 połączyłem z torem nr 2 posterunku odgałęźnego.
Obrazek

Na stacji Drawno wybrałem także drugi tor.
Obrazek

Obrazek

Mamy zdefiniowany pierwszy odcinek. Analogicznie musimy postąpić przy kolejnych.
Między Bartoszewem, a posterunkiem Sławkowo będzie jeden tor, natomiast między Sławkowem, a Krzywołukiem dwa.
Obrazek


Na górę
Post: 03 maja 2019, 22:36 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 17 cze 2012, 12:40
Posty: 3045
Tory szlakowe zostały utworzone.
Obrazek
Założyłem, że jedna linia będzie dwutorowa (2T) Drawno - Sławkowo - Krzywołuk, a druga jednotorowa (1T) Sławkowo - Bartoszewo.
Obie linie będą połączone przez posterunek odgałęźny Sławkowo (na środku układu).

Numerowanie linii kolejowych
Teraz należy ponumerować na każdej linii rosnąco posterunki ruchu. Numeracja ta będzie nam potrzebna do tworzenia nr pociągów i będzie nas informować między jakimi posterunkami odbywa się jazda danego pociągu.
Obrazek

Linia 2T:
1. Drawno
2. Sławkowo
3. Krzywołuk

Linia 1T
1. Bartoszewo
2. Sławkowo

Rodzaje pociągów oraz ich numeracja
Do utworzenia numerów pociągów oprócz numerów posterunków ruchu będziemy potrzebowali jeszcze rodzaje pociągów oraz przedziały numeracji. Założenia są następujące:
Ex - Osobowy Ekspres - od 0 - 50
P - Osobowy Pośpieszny - od 51 - 100
M - Osobowy Miejscowy - od 101 - 199
MM - Motorowy, zespół trakcyjny - od 200 - 300
O - Osobowo - Towarowy - od 301 - 400
L - Luzak - od 401 - 450
TB - Towarowy Odcinkowy Bezpośredni - od 500 - 599
TZ - Towarowy Zbiorowy - od 600 - 799
TM - Towarowy Masowy - od 800 - 899
TKL - Towarowy Zdawczy - od 900 - 999

Przykłady:
1) Pociąg ekspresowy z Drawna do Krzywołuku otrzyma numer 1301. W relacji przeciwnej 3102.
2) Zespół trakcyjny z Drawna do Bartoszewa otrzyma numer 11201. W relacji przeciwnej 11202.
3) Towarowy masowy z z Bartoszewa do Drawna otrzyma 11801. Jeżeli pojedzie on dalej do Krzywołuku to otrzyma numer 13801.

Mam nadzieję, że nic nie pomieszałem ;) .

P.S.
Zastanawiam się, czy nie lepiej numerować każdego posterunku ruchu kolejnym numerem, niezależnie od linii, tak aby numery posterunków się nie dublowały? Czy będzie to bardziej czytelne? Ciekawe jak to rozwiązują przy trzech, czterech liniach? Muszę się podpytać chłopaków.


Na górę
Post: 05 maja 2019, 19:55 
Offline
ZKMK
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lip 2013, 12:44
Posty: 164
Cytuj:
P.S.
Zastanawiam się, czy nie lepiej numerować każdego posterunku ruchu kolejnym numerem, niezależnie od linii, tak aby numery posterunków się nie dublowały? Czy będzie to bardziej czytelne?
Nie zastanawiaj się i dawaj oddzielny numer każdemu posterunkowi.


Na górę
Post: 05 maja 2019, 22:33 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
... Nie zastanawiaj się i dawaj oddzielny numer każdemu posterunkowi.
Oczywiście, każdy posterunek ma swój numer.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 maja 2019, 22:35 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
...
P.S.
Zastanawiam się, czy nie lepiej numerować każdego posterunku ruchu kolejnym numerem, niezależnie od linii, tak aby numery posterunków się nie dublowały? Czy będzie to bardziej czytelne? Ciekawe jak to rozwiązują przy trzech, czterech liniach? Muszę się podpytać chłopaków.
Co tu się pytać? Czy na PKP są dwa posterunki o identycznych oznaczeniach?

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 05 maja 2019, 22:38 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Ciekawe jak to u mnie wyjdzie na GbbK. Te odległości czy raczej długości torów to są zmierzone jak? Odkąd dokąd? Domyślam się, że są to wartości przybliżone.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl